hits

november 2014

Fra kyllinglr til biff #3 - Streb etter fremgang, ikke perfeksjon

Mye har forandret seg i tiden etter at vi begynte invitere Instagram, Facebook, Pinterest og blogger inn i vre liv. Forandringen har vrt s stor at det er vanskelig huske hvordan livet var fr sosiale medier. Jeg har latt meg inspirere, le og reflektere, men jeg har ogs flt meg mislykket, lat og minst utilstrekkelig.




P nettet har man mulighet til vise den aller beste versjonen av livet. Man kan strebe etter perfeksjon og man har anledning til ta 30 selfies fr man fr et bilde man er fornyd med hvor lyset og vinklingen er helt rett. Men la meg vre den frste til innrmme det selv: jeg har ikke vrt noe bedre. Jeg legger ikke ut et bilde av meg selv etter en fuktig natt eller nr livet ikke helt gr p skinner. Selv om det jeg legger ut, ikke er et resultat av arrangerte "eventer" og "photoshoots", er det oftest kun hydepunktene jeg velger vise. Jeg m og vil ta selvkritikk for at jeg ikke har vist strre penhet for nedturene.Jeg har tross alt ogs dager hvor det siste jeg vil er g ut av leiligheten, hvor treningskter har vart i 5 minutter fr jeg m kaste inn hndkledet av mangel p energi, og perioder hvor jeg rett og slett ikke rekker trening de dagene jeg skulle.

Selv om det kan vre vanskelig huske i tiden etter sosiale medier, er det faktisk ikke slik at folk flest flyr rundt med perfekte kropper og six-packs under dyre designerklr med en lyskaster flgende etter. Men det er lett la seg lure og ske snarveier til mlene man setter seg eller forventes av andre. Livet er ikke som et monopolspill - det finnes f snarveier som frer deg til start. Vr evne til huske dette utfordres av menneskene vi velger flge p sosiale medier. Kanskje burde nettvett-rdene ogs inkludere hvem man velger trykke "follow" p?


Hva er egentlig normalen?


Jeg har n blitt trent av personlig trener og osteopatTommy Andr Lande p Optimal Trening og Optimal Klinikk i snart 2 mneder og det mest verdifulle jeg har ftt ut av treningen med Tommy er nettopp forstelsen av at man ikke br jobbe etter perfeksjon, men fremgang. P noen mter kan man vel egentlig si at jeg har lrt meg akseptere kroppen min slik den er, samtidig som jeg fremdeles har ml jeg nsker n gjennom treningen. Sammen med Tommy jobber vi oss fremover mot mlene vi har satt sammen, samtidig som vi henter "quick wins" hele veien. Vi mler prosjektet p fremgang, ikke mot perfeksjon.

balansere jobb som ikke er en typisk 9-16-jobb, kjreste og venner er utfordrende, og n vi ogs ftt en valp i hus som krever tid og omsorg. For meg er det helt urealistisk og utenkelig nekte meg kos i balanserte porsjoner. Kanskje betyr min manglende vilje til nekte meg selv et glass vin, sjokolade, og en sjelden burger p McDonalds at jeg ikke kommer til ende opp p coveret til et fitnessblad, men det er det jaggu verdt. Trenger ikke vre perfekt s lenge man har det bra!



Prosjektet "Fra kyllinglr til biff" har som ml ta meg videre mot bygge et solid grunnlag for min egen helse og opplevelsen av at kroppen henger med nr jeg presser den i hverdagen. Viktigst av alt er at kroppen er funksjonell og sterk nok til takle mine daglige aktiviteter, men jeg har ogs noen estetiske ml som jeg sakte men sikkert nrmer meg. Bildet over viser fremgangen min s langt etter ha trent med Tommy Andr Lande p Optimal Trening i snart 2 mneder. I starten jobbet vi mye med balansere ut ujevnheter i styrken mellom hyre og venstre side og hadde en rekke stabilitetetsvelser for f et godt grunnlag til bygge kroppen videre uten skader. N har vi nettopp begynt p fase 2 hvor mlet er utvikle styrken videre samt ke muskelmassen.